ගසක් යටට එක්රැස්වී අදහස් බෙදා ගත්, අනාගතය සැලසුම් කළ, ස්වභාව සෞන්දර්ය සමඟ එක්ව ගත කළ තාරුණ්යයක් අතීත දරුවන්ට පැවතුනද වර්තමානයේ එය බොහෝ සෙයින් අඩුවී ඇත. ක්රීඩා සමාජ, ළමා සමාජ, යෞවන සමාජය ආදිය තුළින් දරුවන්ගේ ආකල්ප බොහෝ සෙයින් සංවර්ධනය විය. දෙමාපියන්ගේ වැඩිහිටියන්ගේ අධීක්ෂණය මත දරුවන්ට ඒ සඳහා අවස්ථාව ලබාදීම ඉතා සුදුසු කාලයකි.
තරුණ තරුණියන් ලෙස එක්රැස් වීම තුළ ගැඹුරු බලයක් ඇත. අනාගතය හැඩගස්වා ඇත්තේ, නායකත්වය බිහි වන්නේ සහ වෙනස ආරම්භ වන්නේ මෙම විශාල හා කුඩා කවයන් හරහා ය. තිර (Screen), රූපවාහිනිය, පරිගණකය තුළ වැඩි වැඩියෙන් කාලය ගත කිරීමට හැඩගස්වා ඇති ලෝකයක, තරුණ එක්රැස්වීම් පුද්ගලික සංවර්ධනය සහ ප්රජා වර්ධනය සඳහා වඩාත්ම වැදගත් සාධක වලින් එකක් ලෙස පවතී. ඒවා ආශාව, අරමුණු සහ පුද්ගලයන්ගේ අනන්යතාවය සම්බන්ධ කරන නොපෙනෙන පාලම් වේ. ක්රීඩා සමාජ, යෞවන සමාජ, ගමේ තරුණ තරුණියන් එක්ව අර්ථාන්විත වැඩසටහන් සංවිධානය කිරීම, ඔවුන්ගේ කුසලතා වර්ධනය කර ගැනීම, සාමූහිකත්වය වර්ධනය, සාමූහිකව තරගාවලට මුහුණදීම ආදිය පෙර දශකවලදී බොහෝ දක්නට ලැබුණි. වර්තමානය වන විට බොහෝ විට දරුවන් සහ තාරුණ්ය හුදකලා ගමනක නිරත වීමට පුරුදුව සිටී.
තරුණ එක්රැස්වීම් වැදගත් වන්නේ ඇයි.
- ප්රකාශනය සහ අනන්යතාවය සඳහා අවකාශයක්
ශ්රී ලංකාවේ තරුණයන් බොහෝ විට බොහෝ අපේක්ෂාවන් සමඟ හැදී වැඩෙයි. වෙහෙස මහන්සි වී ඉගෙනීම, වැඩිහිටියන්ට කීකරු වීම, සම්ප්රදායන් පවත්වා ගැනීම. මෙම වටිනාකම් වලට වැදගත්කමක් ඇති අතර, තරුණයන්ට ‘තමන් කවුද‘ යන්න සොයා ගැනීමට ද අවකාශයක් අවශ්ය වේ. තරුණ එක්රැස්වීම් – පාසල්වල, ආගමික මධ්යස්ථානවල හෝ ප්රජා ශාලා වල වේවා – අවංක ප්රකාශනය සඳහා ආරක්ෂිත අවකාශයක් ලබා දෙයි. මෙම අවකාශයන් තුළ, දේශගුණික විපර්යාස, මානසික සෞඛ්යය, සබඳතා, සිහින සහ බලාපොරොත්තු සුන්වීම් ආදී තරුණයන්ට තමන්ට වැදගත් වන දේ ගැන කතා කළ හැකිය. ඔවුන් තනිවම නොවන බව ඔවුන් වටහා ගන්නේ මෙහිදීය. අත්දැකීම් බෙදා ගැනීමේ දී එම හැඟීම්, සංවේදනය, සහකම්පාව, විශ්වාසය ආදී මානව ගුණාංග ගොඩනඟයි.
- නායකත්වයේ ආරම්භය
ශ්රේෂ්ඨ නායකයකු හුදකලාව ඉපදුනේ නැත. සමාජ ක්රියාකාරීන්ගේ සිට ව්යවසායකයන් දක්වා සෑම නායකයකුටම මුලින්ම ඔවුන් දුටු, ඇසූ සහ දිරිමත් කළ මොහොතක් තිබුණි. තරුණ ඒකරාශී වීම් එම අවස්ථා පෝෂණය කරයි. තරුණ කඳවුරක් අතරතුර කණ්ඩායම් ව්යාපෘතියක්, ගැහැනු ළමයකුගේ සංවිධානය කිරීමේ කුසලතාව හෙළි කළ හැකිය. පාසල් රැස්වීමක ප්රසිද්ධියේ කතා කිරීමේදී පිරිමි ළමයකුගේ හැකියාව හෙළි කළ හැකිය. නායකත්වය යනු වේදිකාවක සිටගෙන සිටීම පමණක් නොවේ – එය සවන් දෙන ආකාරය, ගැටලු විසඳන්නේ කෙසේද, අන් අය සමඟ වැඩ කරන්නේ කෙසේද යන්න ඉගෙන ගැනීම ගැන ය. මෙම කුසලතා සාමූහික අත්දැකීම් හරහා උපත ලබා තියුණු වේ.
- මානසික සහ චිත්තවේගීය යහපැවැත්ම
ශ්රී ලංකාවේ, තරුණ මානසික සෞඛ්යය පිළිබඳ සංවාද තවමත් වර්ධනය වෙමින් පවතී. අධ්යයන කටයුතුවල පීඩනය, විරැකියාව, පවුල් වගකීම් සහ සමාජ අපේක්ෂාවන් අධික ලෙස දැනිය හැකිය. තනිකම, ආතතිය සහ කාංසාව පොදු වේ, කලාතුරකින් ශබ්ද නඟා කතා කළත්. තරුණ රැස්වීම් විනෝදයට වඩා වැඩි යමක් ලබා දෙයි – ඒවා චිත්තවේගීය සහයෝගය ලබා දෙයි. රවුමක වාඩි වී “මටත් එහෙම දැනෙනවා” යනුවෙන් ඇසීම සුවදායක අත්දැකීමක් විය හැකිය. තරුණයන් විසින් මෙහෙයවනු ලබන සාකච්ඡා, සම වයසේ මිතුරන්ගෙන් උපදෙස් ලබා ගැනීම හෝ එකට ක්රීඩාවක් කිරීම ස්වභාවික ආතතිය දුරු කරන්නන් ලෙස ක්රියා කරයි. මෙම රැස්වීම් සම්බන්ධතාවය තුළින් චිත්තවේගීය ඔරොත්තු දීමේ හැකියාව ද ගොඩනඟයි.
- වෙනසක් සඳහා පදනමක්
තරුණයන් යනු අනාගතය පමණක් නොවේ – ඔවුන් ‘වර්තමානය’ ද වේ. රැස්වීම් බොහෝ විට සමාජ මුලපිරීම් සඳහා උත්තේජකයක් ලෙස සේවය කරයි. මීගමුවේ වෙරළ පිරිසිදු කිරීමේ සිට මහනුවර රුධිර පරිත්යාග ව්යාපාර දක්වා, තරුණයන් විසින් මෙහෙයවනු ලබන බොහෝ ව්යාපෘති ආරම්භ වන්නේ මිතුරන් අතර බෙදා ගන්නා එක් කුඩා අදහසකින් ය. තරුණයන් එකට එකතු වූ විට, ඔවුන් තම බලය දැකීමට පටන් ගනී. වෙනසක් කිරීමට අවසරය සඳහා බලා සිටීමට අවශ්ය නොවන බව ඔවුන් වටහා ගනී. ඇත්ත වශයෙන්ම, ශ්රී ලංකාවේ වඩාත්ම සජීවී සමාජ ව්යාපාර සහ නිර්මාණාත්මක ව්යාපාර කිහිපයක් ආරම්භ වූයේ තරුණ එක් රැස්වීම් සමඟ ය.
රැස්වීම් අර්ථවත් කිරීම
ඇත්ත වශයෙන්ම, සියලුම රැස්වීම් ස්වයංක්රීයව බලපෑම් ඇති නොකරයි. අභිප්රාය ප්රධාන වේ. තරුණ රැස්වීමක් සැබවින්ම බලවත් කරන්නේ කෙසේද?
ඇතුළත් වීම: ස්ත්රී පුරුෂභාවය, ජනවාර්ගිකත්වය හෝ හැකියාව නොසලකා සියලුම තරුණයන් සාදරයෙන් පිළිගත යුතුය.
සහභාගීත්වය: එය ඒකපාර්ශ්වික දේශනයක් නොවිය යුතුය. තරුණයන් ක්රියාකාරී සහභාගිවන්නන් විය යුතුය.
නිර්මාණශීලිත්වය: සංගීතය, නාට්ය, විවාද, කලාව – මෙම මෙවලම් තරුණ එක් රැස්වීම් ජවසම්පන්න කරයි.
අරමුණ: සෑම රැස්වීමක්ම ක්රියා කිරීම, පරාවර්තනය හෝ ඉගෙනීමට පෙළඹවිය යුතු නිවැරදි අරමුණක් තිබිය යුතුය.
තරුණ බෞද්ධ සංසදයක්, හින්දු කෝවිල් තරුණ කණ්ඩායමක්, ගමේ ක්රීඩා රැස්වීමක් හෝ පාසල් ශිෂ්ය නායක මණ්ඩලයක් වේවා, සෑම පරිසරයක්ම වර්ධනයේ ස්ථානයක් බවට පරිවර්තනය කළ හැකිය.
වැඩිහිටියන්ගේ සහ ආයතනවල කාර්යභාරය
දෙමාපියන්, ගුරුවරුන් සහ ප්රජා නායකයන් මෙම රැස්වීම්වල වටිනාකම හඳුනාගත යුතුය. ඒවා අවධානය වෙනතකට යොමු කරන දේවල් ලෙස දැකීම වෙනුවට, ඒවා තාරුණ්ය බල ගන්වන අවස්ථා ලෙස වටහා ගත යුතුය. තාරුණ්යය තුළ ආයෝජනය කිරීම යනු ශ්රී ලංකාවේ අනාගතය සඳහා ආයෝජනය කිරීමයි. තම තාරුණ්යයට සවන් දෙන සමාජයක් යනු ශක්තියෙන් සහ අනුකම්පාවෙන් පරිණාමය වන සමාජයකි.
නිගමනයක් ලෙස තරුණ රැස්වීමක් සරල ආරාධනයකින් ආරම්භ විය හැකිය: “එන්න, අපි හමුවෙමු.” නමුත් ඊළඟට සිදුවන දෙය ජීවිත වෙනස් කළ හැකිය. බොහෝ විට තරුණයන් නිහඬ කිරීමට හෝ ඉක්මන් කිරීමට උත්සාහ කරන ලෝකයක, රැස්වීම් ඔවුන්ට කාලය, හඬ සහ දැක්ම ලබා දෙයි. ඔවුන් සිනහව නායකත්වය බවට පත් කිරීමට, අදහස් ක්රියාවට නැංවීමට සහ ආගන්තුකයන් මිත්ර පාක්ෂිකයන් බවට පත් කිරීමට ඉඩ සලසයි.
බොහෝ විට තරගකාරී අධ්යාපන රටාවක නිරතවන දෙමව්පියන් විසින් දරුවන් මෙවැනි සමාජශීලී කටයුතු වලින්, එක්රැස්වීම්වලින් ඉවත් කරයි. නමුත් දෙමාපියන්ගේ වැඩිහිටියන්ගේ අවධානය මත දරුවන්ට මේ අවස්ථා ලබාදීම ඔවුන්ගේ තාරුණ්ය සහ ජීවිතය සංවර්ධනය කිරීමට බෙහෙවින් උපකාරී වේ.
එබැවින් තරුණයන්ට ප්රජාශාලා තුළ, සමිති සමාගම්, ක්රීඩා සමාජ, යෞවන සමාජ සහ මාර්ගගත කවයන් තුළ රැස් වීමට ඉඩ සලසා දෙන්න. ඔවුන්ට කතා කිරීමට, ගායනා කිරීමට, තර්ක කිරීමට, සැලසුම් කිරීමට සහ සිහින දැකීමට ඉඩ දෙන්න. මක්නිසාද යත් ඔවුන්ගේ රැස්වීම තුළ දීප්තිමත් ශ්රී ලංකාවේ හෘද ස්පන්දනය පවතී.

එස්. මිදුනිල් මධුෂංක
දේශක සහ ලේඛක,
මනෝවිද්යා සහ
පෞර්ෂත්ව
සංවර්ධන උපදේශක